PRZYCZYNY POWSTANIA CELLULITU

Ze względu na powszechność występowania tego schorzenia świat medycyny estetycznej rozpoczął badania mające na celu szczegółowe wyjaśnienie przyczyn powstawania cellulitu, a w konsekwencji zastosowanie odpowiednich, efektywnych terapii, których zadaniem jest jego redukcja i usuwanie.

Są takie okresy w życiu kobiety, kiedy jest ona szczególnie narażona na pojawianie się skórki pomarańczowej. Najczęściej odkładanie się nadmiaru tkanki tłuszczowej towarzyszy wahaniom hormonalnym, występujących w czasie ciąży lub menopauzy. Zauważa się, że cellulit pojawia się dodatkowo u około 20% kobiet ciężarnych i 25% kobiet przed menopauzą.

Do odkładania się cellulitu może przyczyniać się prowadzony przez nas tryb życia – brak ruchu, nadwaga, zły sposób odżywiania się. Nie bez znaczenia są również takie czynniki jak: stan skóry, stres, przepracowanie, spożywanie zbyt dużej ilość węglowodanów, soli, żywności zawierającej konserwanty i syntetyczne barwniki. Problemy z cellulitem ma ok. 60–70%, a według niektórych badań nawet 85–90% kobiet.

Bez wątpienia największe znaczenie w procesie tworzenia się zmian o charakterze lipodystrofii mają hormony – estrogeny. Ich nadmiar jest odpowiedzialny za uruchomienie procesu prowadzącego do patologicznych zmian.

Dlaczego estrogeny? Hormony te rozszerzają naczynia krwionośne przez zmniejszenie napięcia żył. Na skutek tego przepuszczalność naczyń jest większa i dochodzi do powstania miejscowego obrzęku. Obrzęk ten dotyczy tkanek tłuszczowych, jako że są gorzej odżywione i nieprawidłowo funkcjonują. Komórki tłuszczowe dalej powiększają się i gromadzą się w nich substancje tłuszczowe.

Kolejną zmianą są miejscowe stany zapalne, które kończą się licznymi zwłóknieniami tkanki łącznej. Wiedząc, że główną przyczyną są zaburzenia hormonalne związane z estrogenami, zrozumiały jest fakt, że cellulit występuje przede wszystkim u kobiet. Estrogeny są to bowiem hormony charakterystyczne dla płci żeńskiej. Odpowiedzialne są m.in. za rozwój kobiecych cech płciowych z typowym rozmieszczeniem tkanki.

Hormony przyczyniają się do rozwoju cellulitu, ale wpływ na to mają też nasze zwyczaje żywieniowe, a zwłaszcza ilość i jakość spożywanego pokarmu.