Naczyniak – rodzaje, przyczyny, objawy, leczenie

Najczęściej spotykana wada rozwojowa u dzieci, która w zależności od rodzaju i wielkości zanika samoistnie lub wymaga interwencji medycznej. Najczęściej występuje pod postacią płaskich, silnie ukrwionych guzków o różowym zabarwieniu. Zazwyczaj naczyniaki lokalizują się w okolicach głowy.

Naczyniak – objawy, zdjęcia

Naczyniaki dzieli się na naczyniaki płaskie, zwykłe i jamiste. naczyniak płaski charakteryzuje się płaską strukturą o czerwonym zabarwieniu i występuje najczęściej na karku, powiece lub czole dziecka. Ten rodzaj naczyniaka wymaga leczenia, ponieważ nie znika samoistnie. Naczyniak zwykły pojawia się od razu po urodzeniu i z czasem samoistnie zanika. naczyniak jamisty objawia się sinoczerwoną, wypukłą i miękką zmianą, która powiększa się wraz ze wzrostem dziecka i zazwyczaj samoistnie zanika do pierwszego roku życia.

Naczyniak – przyczyny

Naczyniaki są wadami wrodzonymi o podłożu genetycznym, częściej występującymi u dziewczynek niż u chłopców. Według badań, kilkukrotnie częściej pojawiają się u wcześniaków i dzieci z niską masą urodzeniową, natomiast dokładne przyczyny powstawania naczyniaków nie są znane.

Zapytaj na forum ekspertów Bieńkowscy Clinic o sposoby leczenia naczyniaków

Zazwyczaj zmiany zanikają samoistnie i nie wymagają leczenia, należy je jedynie chronić przed działaniem słońca i urazami. W przypadku powiększających się, zmieniających kolor, swędzących zmian, konieczne jest leczenie operacyjne lub laseroterapia. Skuteczną metodą jest laser Cutera Excel V+. Warto wiedzieć, że naczyniaki można usuwać u dzieci już od pierwszych miesięcy życia.

Leczenie naczyniaków laser Cutera Excel V+