Blefaroplastyka (plastyka powiek)

Co to jest blefaroplastyka?

Blefaroplastyka (plastyka powiek) to zabieg, który poprzez korektę ilości skóry oraz przywrócenie właściwego napięcia strukturom powięziowym przywraca młodzieńczy i zdrowy wygląd okolic oczu, jak również właściwy kontur oraz kształt powiek.

Tym samym dzięki precyzyjnej interwencji chirurgicznej korygujemy defekty spowodowane nadmiarem skóry oraz wiotkością tkanek, które są odpowiedzialne za stary i zmęczony wygląd oczu oraz tzw. worki pod oczami. Oczy są zwierciadłem duszy. Oczy szeroko otwarte, wypoczęta i jędrna skóra powiek świadczą o zdrowiu, atrakcyjności i witalności.

Opadające powieki górne to problem powstający w związku ze zwiotczeniem skóry powiek i opadaniem tkanek czoła i brwi.

Wielu pacjentów z powodu opadania powiek górnych poza defektem estetycznym fałdu powieki górnej, odczuwa zmęczenie oczu, ciężkość powiek i bóle głowy, a przede wszystkim ograniczenie pola widzenia.

Wiotkość powiek dolnych dotyczy zwykle osób dojrzałych i występuje głównie jako objaw tzw. „worków pod oczami” lub zagłębień, zwanych potocznie „doliną łez”, stanowiąc szczególnie trudny do zatuszowania defekt estetyczny.

Blefaroplastyka powiek górnych lub dolnych stanowi jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów operacyjnych w obrębie twarzy.

YouTube video

PRZYCZYNY OPADANIA POWIEK GÓRNYCH

• uwarunkowania genetyczne
  • zwiotczenie i nadmiar skóry
  • spadek napięcia mięśnia powieki (okrężnego oka)
  • osłabienie i/lub zanik mięśnia dźwigacza powieki górnej
  • anatomia twarzy
  • spadek objętości poduszeczki tłuszczowej nadoczodołowej – opadnięcie brwi
  • uszkodzenie nerwów, choroby nowotworowe
  • nadmiar tkanki tłuszczowej podskórnej
  • obrzęk spowodowany zastojem limfy
  • niewłaściwe oświetlenie, długotrwała praca przed komputerem
  • zbyt długie noszenie lub nieodpowiednio dobrane szkła kontaktowe
  • zanik oraz redukcja elastyczności tarczki powieki dolnej

Jak wygląda zabieg blefaroplastyki?

Zabieg poprzedza szczesgółowa ocena przez operatora, wykonanie dokumentacji fotograficznej i rysunku operacyjnego na skórze.

Plastykę powiek przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym lub w krótkim znieczuleniu ogólnym dożylnym i miejscowym. Zabieg przeprowadzamy na sali operacyjnej.

Operacja obejmuje precyzyjne nacięcie i usunięcie nadmiaru skóry powiek, obkurczenie i plastykę mięśnia okrężnego oka oraz zaopatrzenie przepuklin tkanki tłuszczowej okołogałkowej. Zakres i charakter zabiegu ustalany jest przed zabiegiem na konsultacji z pacjentem.

Procedura ta w naszej klinice bardzo często poprzedzana jest innymi zabiegami naprawczymi (laseroterapia, HIFU, czynniki wzrostu i autologiczne komórki macierzyste) – ujędrniającymi i rewitalizującymi skórę okolicy oka, unoszącymi brwi i tkanki miękkie czoła. Blefaroplastyka zaś wykonywana jako ostatni etap leczenia wieńczy dzieło.

Przebieg zabiegu

Operacja plastyczna powiek górnych polega na nacięciu skóry powiek w naturalnym fałdzie – załamaniu powieki górnej. Następnie wycinamy nadmiar wiotkiej skóry w postaci odpowiednio ukształtowanego paska skóry i mięśnia okrężnego oka, co znacznie pogłębia strop powieki górnej, odmładzając oko. Odsłonięty mięsień jest obkurczany laserem lub radioskalpelem. W sytuacjach tego wymagających chirurg usuwa nadmiar tkanki tłuszczowej okołogałkowej uwypuklającej się przez wiotką przegrodę oczodołową – tzw. przepukliny tłuszczowe. Rana zamykana jest warstwowo bardzo cienkimi szwami, a blizna jest praktycznie niezauważalna.

Plastyka powiek dolnych rozpoczyna się nacięciem skóry powieki dolnej poniżej brzegu rzęs, które po operacji jest praktycznie niewidoczne. Operację tą wykonujemy również inną techniką bez cięcia skóry – z dostępu przezspojówkowego. W kolejnym etapie chirurg odpreparowuje wiotką skórę do dolnego brzegu oczodołu, a jeśli występują wskazania w dalszym etapie nacina przegrodę oczodołową i przemieszcza nadmiar tkanki tłuszczowej, redukując tzw. worki tłuszczowe pod oczami. Ostatnim etapem tej operacji jest wycięcie nadmiaru wiotkiej skóry powieki dolnej, a następnie plastyczne zeszycie rany. W zależności od rozległości I stopnia złożoności defektu procedura może trwać od 45 minut do 2 godzin.

bienkowscyclinic

Po operacji, w celu ochrony przed infekcją, na ranę nakładamy specjalistyczną maść z antybiotykiem oraz preparat z ceramidami i kwasami tłuszczowymi, zapewniający optymalne gojenie oraz estetykę blizn. W określonych sytuacjach niezbędny może być opatrunek i kompresy. Po zabiegu może wystąpić ból o niewielkim nasileniu, z reguły nie wymagający stosowania środków przeciwbólowych. Należy brać pod uwagę możliwość wystąpienia niewielkich zasinień i obrzęków, zarówno powiek górnych, jak i dolnych. Zmiany te ustępują w ciągu 5-10 dni. Zabieg trwa zazwyczaj ok. 1,5 godziny, następnie pacjent może udać się do domu. Szwy zdejmujemy po 5-7 dniach.

Każdy zabieg operacyjny obarczony jest ryzykiem powikłań. Doświadczenie lekarzy i zespołu medycznego, stosowanie sprawdzonych metod i procedur oraz najlepszego sprzętu sprawia, iż ryzyko możemy bardzo obniżyć, jednak nie da się go wyeliminować. Dlatego właśnie zabieg musi być wykonywany przez doświadczony zespół w warunkach spełniających medyczne standardy.

Możliwe powikłania to :

• krwiak
  • widoczna blizna
  • asymetria powiek (często wrażenie takie może sprawiać przejściowy obrzęk pooperacyjny)
  • wywinięcie powieki, tzw. ectropion, jako skutek nadmiernego wycięcia skóry (powikłanie występujące rzadko przy odpowiednim doświadczeniu operatora)
  • trudności w domknięciu  powiek – najczęściej samoistnie ustępująca dolegliwość, spowodowana obrzękiem pooperacyjnym
  • zespół suchego oka
  • opadanie powieki

Obszar zabiegu

• powieki górne
  • powieki dolne

Jakie są efekty po zbiegu blefaroplastyki?

Jakie są wskazania do plastyki powiek?

• medyczne: ograniczenie pola widzenia, niewydolność mięśnia dźwigacza powieki górnej, bóle głowy, zmęczenie i uczucie ciężkości powiek wywołane ich wiotkością
  • estetyczne: pacjenci chcący usunąć oznaki starzenia się w okolicy oczu, poprawić i odmłodzić wygląd

Jakie są przeciwwskazania do plastyki powiek?

• ciężkie choroby ogólnoustrojowe (systemowe), np. niewydolność krążenia, wątroby, cukrzyca
  • skazy naczyniowe
  • niedokrwistość
  • nieuregulowane ciśnienie tętnicze krwi
  • infekcje, (choroby zębów), stany ropne skóry twarzy

JAK WYGLĄDA OKRES POOPERACYJNY po plastyce powiek?

Jakie są zalecenia po zabiegu blefaroplastyki?

• W okresie pooperacyjnym zalecamy specjalistyczne preparaty działające miejscowo i optymalizujące gojenie, dostępne w Bieńkowscy Clinic. Ostateczny efekt można ocenić po około 3-6 miesiącach w zależności od okolicy operowanej i zakresu zabiegu. Przez 2 – 4 tygodnie po zabiegu nie zalecamy wykonywania znacznego wysiłku fizycznego.

Jakie kosmetyki stosować po zabiegu blefaroplastyki?

Wszystkie profesjonalne preparaty medyczne służące maksymalnej ochronie i pielęgnacji skóry dobranej przez naszych ekspertów ściśle do indywidualnych potrzeb pacjenta dostępne są w naszych klinikach, a także w sklepie SKINEXPERT.pl, do odwiedzenia którego zapraszamy wszystkich naszych pacjentów.

Podczas konsultacji lekarskiej, poprzedzającej zabieg, specjalista zaleca indywidualnie dobrane dermokosmetyki. Nabędziesz je również online: www.skinexpert.pl

Jaka jest cena zabiegu blefaroplastyka?

Zapraszamy do zapoznania się z aktualnym cennikiem>. W naszych klinikach można płacić w systemie ratalnym.

Sprawdź dostępne formy finansowania>.