Toksyna botulinowa (botoks) – leczenie bruksizmu botoksem

Opis dla Toksyna botulinowa (botoks) – leczenie bruksizmu botoksem

OPIS METODY – CO TO JEST BRUKSIZM?

Bruksizm pochodzi z języka greckiego i oznacza “zgrzytać zębami “. To zaburzenia ruchowe przejawiające się patologicznym zaciskaniem zębów oraz zgrzytaniem nimi podczas snu. Wynika to z nadmiernej i nieświadomej aktywności mięśni żwaczy. Bruksizm nie jest rzadkim zjawiskiem i dotyczy ok 10 % populacji, a pacjenci często nie są świadomi choroby.

Pierwszym objawami są uszkodzenia zębów. Przejawiają się pod postacią ścierania ich powierzchni, rozchwiania, a także pękania szkliwa. Mogą prowadzić do powstania stanów zapalnych dziąseł i zębów. Kolejnym etapem choroby są zmiany zapalne w stawach skroniowo- żuchwowych , ich zwyrodnienie I uszkodzenie co skutkuje ograniczeniem ruchomości I trudnościami w przyjmowaniu pokarmów. W dalszej kolejności prowadzi to do wzrostu napięcia mięśniowego w obrębie mięśni żwaczy , bolesności tych mięśni oraz  do przewlekłych bólów głowy. Pojawia się uczucie ciągłego szumu I dyskomfortu w uszach, .napięcia karku, bole pleców, czy problemy ze słuchem. Przy bruksizmie zmienia się owal twarzy, który staje się ciężki i kwadratowy, ponieważ przerastają mięśnie żwacze.

Etiologia nie została dokładnie poznana ale głównym czynnikiem zwiększającym ryzyko pojawienia się tej choroby jest przewlekle narażenie na stres. Dodatkowo wymienia się wady zgryzu oraz niektóre choroby pasożytnicze – owsica.

JAK LECZYĆ BRUKSIZM?

Nie ma jednej skutecznej metody leczenia.

W początkowej fazie o ile choroba jest rozpoznana stosuje się psychoterapie i leki uspakajające. Metoda ta ma jednak ograniczona skuteczność.

Często zakłada się też szyny odciążające, dobierane przez protetyka ale to sprawdza się tylko w niektórych przypadkach i początkowej fazie choroby.

JAK LECZYMY BRUKSIZM W BIEŃKOWSCY CLINIC®?

Nowoczesna medycyna  wykorzystuje wiedzę dotyczącą działania toksyny botulinowej i poprzez implantację tej neurotoksyny możemy zablokować przekaźnictwo nerwowo-mięśniowe, powodując zmniejszenie napięcia mięśni żwaczy oraz osłabienie ich działania, a co za tym idzie redukcje intensywności tarcia o siebie zębów.

NA CZYM POLEGA ZABIEG?

W Bieńkowscy Clinic® wykwalifikowany lekarz podaje odpowiednia dawkę toksyny botulinowej w mięśnie odpowiedzialne za to schorzenie.

Mechanizm działania tej neurotoksyny polega na trwałym połączeniu się cząsteczki toksyny z płytką nerwowo-mięśniową, blokując wiązanie acetylocholiny – neuroprzekaźnika odpowiadającego za skurcz mięśnia , co prowadzi do jego relaksacji.

Leczenie jest dość trudne, wymaga precyzji, znajomości anatomii i dużego doświadczenia w stosowaniu toksyny botulinowej.

Asymetryczne podanie preparatu może spowodować niestabilność zgryzu, nasilenie dolegliwości i zniekształcenie twarzy.

CZĘSTOTLIWOŚĆ WYKONYWANIA ZABIEGU

ZALETY ZABIEGU

• mała inwazyjność
  • krótki czas trwania zabiegu
  • efekt odczuwalne już po kilku dniach.

EFEKTY

Toksyna botulinowa zaczyna działać po kilku dniach od podania, a na ostateczny efekt musimy poczekać do 2 tygodni.

Pacjent odczuwa rozluźnienie mięśni dzięki temu uciążliwe zgrzytanie zębami ustaje. Warto podkreślić, że pozostałe mięśnie pracują bez zmian. Dodatkowa zaleta tego zabiegu jest wyszczuplenie dolnej części twarzy i przywrócenie jej młodzieńczych proporcji.

Metoda ta jest stosunkowo bezpieczna, skuteczna, a na jej efekty nie musimy długo czekać. Rezultaty utrzymują się przez ok. 6 miesięcy – po tym czasie powinniśmy zabieg powtórzyć. Sm zabieg jest praktycznie bezbolesny, trwa kilka minut i nie wymaga okresu rekonwalescencji.

U pacjentów wrażliwych w Bieńkowscy Clinic® stosujemy miejscową anestezję, nakładając 15-20 min. przed zabiegiem żel silikonowy z tetracainą.

PRZYGOTOWANIE DO ZABIEGU

• na co najmniej 7 dni przed zabiegiem należy odstawić leki przeciwzapalne oraz przeciwbólowe (np. aspiryna) – rozrzedzają one krew, w związku z czym zwiększają ryzyko powstania zasinień
  • bezpośrednio przed zabiegiem (15-20 min.) na obszar skóry, który ma zostać mu poddany, można zaaplikować żel znieczulający.

ZALECENIA PO ZABIEGU

W  dniu zabiegu należy unikać:

• długotrwałego schylania się, pochylania głowy
  • wysiłku fizycznego
  • masażu
  • latania samolotem.

MOŻLIWE OBJAWY PO ZABIEGU

Po zabiegu widoczne są delikatne ślady po nakłuciach. Bardzo rzadko zdarzają się drobne zasinienia w miejscu wkłucia, utrzymujące się kilka dni.

PRZECIWWSKAZANIA

bezwzględne:

• zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta Eatona)
  • nadwrażliwość na składniki preparatu (albuminy ludzkie)
  • stosowanie następujących leków lub okres do 1 tygodnia od ich odstawienia:
    • aminoglikozydy (streptomycyna, gentamycyna, amikacyna, kanamycyna itp.)
    • aminochinolony (chlorochina, hydroksychlorochina)
    • D-penicylamina
    • cyklosporyna
    • linkomycyna, tetracyklina, polimyksyna
  • miejscowe infekcje skóry
  • ciąża, okres laktacji

względne:

• zaburzenia krzepnięcia
  • stosowanie leków przeciwkrzepliwych (np. aspiryna lub inne preparaty kwasu acetylosalicylowego).

CENNIK

Zapraszamy do zapoznania się z aktualnym cennikiem>.

W naszych klinikach można płacić w systemie ratalnym. Sprawdź dostępne formy finansowania>.