Czym jest trądzik dorosłych?

Opis dla: Czym jest trądzik dorosłych?

CZYM JEST TRĄDZIK MŁODZIEŃCZY?

Trądzik pospolity to nic innego jak schorzenie związane z nieprawidłową pracą gruczołów łojowych. Powstawanie trądziku w młodym wieku, spowodowane jest wpływem czynników hormonalnych w okresie dojrzewania, a także uwarunkowaniami genetycznymi. Nadmierna praca gruczołów łojowych i rogowacenie ujść mieszków włosowych wywołuje zatykanie się i tym samym rozszerzanie gruczołów łojowych. Widoczne zmiany trądzikowe wywołują bakterie beztlenowe, które wytwarzają enzymy rozkładające tłuszcze i powodują silne podrażnienia skóry.

Trądzik występuje zwykle na twarzy, górnej części klatki piersiowej i pleców. Są to widoczne zmiany zapalne w postaci zaskórników, krostek, gródek oraz zmiany ropne.

CZYM JEST TRĄDZIK DOROSŁYCH?

Na wstępie należy podkreślić, że trądzik dorosłych posiada te same objawy, które towarzyszą okresowi dojrzewania, jednak nie można jego występowania tłumaczyć młodzieńczą burzą hormonów. Stany zapalne i ropne wypryski zlokalizowane są głównie na brodzie, podbródku, wzdłuż linii żuchwy oraz na dolnym pasie policzków. Zaatakowana procesem zapalnym broda jest wiecznie zaczerwieniona i podrażniona, co jest reakcją wywołaną przez wolne kwasy tłuszczowe powstające w wyniku rozkładu tłuszczów w połączeniu z bakteriami beztlenowymi.

TRĄDZIK DOROSŁYCH, TO NIE TYLKO SCHORZENIE SKÓRY…

Pacjenci cierpiący na to schorzenie bardzo źle znoszą objawy, które oprócz oczywistych kwestii zdrowotnych mają również wpływ na ich psychikę. Według badań osoby te przez społeczeństwo są postrzegane, jako zaniedbane i budzące odrazę, co przekłada się tym samym na jakość i komfort funkcjonowania w grupie. Dodatkowo mają problem z otrzymaniem pracy, dużo rzadziej odnoszą sukcesy zawodowe i często są gorzej traktowane przez szefów, czy współpracowników. Efektem tego jest zaniżona samoocena, brak pewności siebie i narastająca frustracja. Wynikiem tej sytuacji może być też zaburzone życie emocjonalne i rodzinne.

JAKIE SĄ PRZYCZYNY POWSTAWANIA TRĄDZIKU DOROSŁYCH?

Temat trądziku dorosłych nabiera większego wydźwięku, jeśli dodamy, że dotyczy on najczęściej kobiet – 12 % żeńskiej populacji, kiedy odsetek mężczyzn zmagających się z tym problemem to zaledwie 3%. Wiadomo, że paniom szczególnie zależy na pięknej gładkiej skórze i atrakcyjnym wyglądzie.

Niestety przyczyny trądziku u dorosłych nie są wciąż nie w pełni wyjaśnione. Jednak można wyróżnić zdiagnozowane przyczyny jego występowania, a są to:

• Schorzenia związane z funkcjonowaniem tarczycy;
  • Odstawienie tabletek antykoncepcyjnych przez kobiety, które zaczęły terapię hormonalną w młodym wieku;
  • Stosowanie niektórych leków – w tym kortykosterydy, czy leki przeciwpadaczkowe;
  • Ciąża;
  • Stresujący tryb życia;
  • Nieprawidłowe odżywianie – nieregularne posiłki, wysoko przetworzona żywność, jedzenie typu „fast food”;
  • Niedobór snu i permanentne zmęczenie;
  • Źle dobrane kosmetyki;
  • Stosowanie używek – alkohol, papierosy.

METODY LECZENIA TRĄDZIKU

Warto podkreślić, że bez względu na to czy jest to trądzik młodzieńczy, czy występujący u dorosłych – jest chorobą i należy go leczyć. Wczesne rozpoczęcie terapii ma wpływ na jej skuteczność oraz pozwoli uniknąć późniejszych komplikacji, dlatego nie należy zwlekać z wizytą u lekarza. Po wstępnej diagnozie w gabinecie dermatologii estetycznej, specjalista oceni stan chorobowy i wybierze optymalną metodę leczenia i stworzy schemat terapii mając do wykorzystania:

Zabiegi laserowe – Mosaic eco2, fraxel, Pixel;
Intraceuticals Clarity – zabieg na bazie kwasu hialuronowego;
VPL 420 nm;
Fotomodulacja LED triWings;
Zabiegi chemiczne – peeling odtłuszczający, preparaty przeciwbakteryjne, specjalne linie dermo kosmetyków.