Nadmierna potliwość? Pozbądź się wstydliwego problemu!

Opis dla: Nadmierna potliwość? Pozbądź się wstydliwego problemu!

Czym jest nadpotliwość?

Człowiek posiada około 4 milionów gruczołów potowych, z czego na jeden centymetr kwadratowy naszego ciała przypada średnio 300 gruczołów. Przeszło połowa z nich znajduje się na dłoniach i stopach. Praca gruczołów potowych, czyli proces termoregulacji kontrolowane są przez mózg oraz współczulny układ nerwowy. Jeżeli zdrowy człowiek wytwarza od kilku ml do jednego litra potu na dobę, osoba cierpiąca na nadpotliwość wydziela w spoczynku nawet powyżej 3 litrów potu dziennie. Problem nadmiernej potliwości dotyczy 2 – 3 % populacji i jej ofiarą dużo częściej padają mężczyźni, niż kobiety.

Jakie są przyczyny nadmiernego pocenia się?

Nikogo z pewnością nie zaskoczy fakt, że pocimy się bardziej podczas wysiłku fizycznego, normalne jest też pojawienie się kropelek potu, kiedy mamy do czynienia ze stresującą sytuacją, bądź przeżywamy skrajne emocje. Na ilość wytwarzanego potu ma też wpływ klimat i duża wilgotność powietrza. Ale nie każdy wie, że nasze gruczoły potowe pracują intensywniej, kiedy spożywamy niektóre przyprawy (pieprz, chili, imbir, kurkuma, goździki), pijemy mocną kawę, herbatę, bądź czekoladę.

Patologiczne przyczyny nadmiernej potliwości:

• Zaburzenia hormonalne takie jak nadczynność tarczycy, czy cukrzyca;
  • Menopauza u kobiet oraz andropauza u mężczyzn;
  • Choroby neurologiczne – neuropatie, zespół uszno-skroniowy, zespół Rossa;
  • Gruźlica i infekcje z objawami wysokiej gorączki;
  • Nowotwory, które przebiegają ze zwiększoną uwalnianiem katecholamin.
  • Najczęściej, gdyż u około 60 % osób diagnozuje się nadpotliwość samoistną, czyli idiopatyczną.

Jak leczyć nadpotliwość?

Sposoby leczenia nadpotliwości można podzielić na zabiegi pielęgnacyjne, leczenie farmakologiczne, lecz te tylko łagodzą objawy. Współczesna medycyna estetyczna proponuje wiele zabiegów, które pozwolą czasowo lub trwale pozbyć się uciążliwego problemu. Sporadycznie wykonuje się zabieg chirurgiczny zwany sympatectomią, a polega na usunięciu splotu nerwowego współczulnego.

• Kąpiele ziołowe dłoni i stóp – polecane są mikstury z kory dębu, mięty, liści orzecha włoskiego, szałwii, rumianku oraz kory brzozy;
  • Troska o higienę osobistą, używanie antyperspirantów zawierających chlorek aluminium;
  • Noszenie luźnych ubrań z naturalnych włókien, oraz częsta zmiana odzieży.

Leczenie farmakologiczne:

• Leki uspokajające i antycholinergiczne;
  • Terapia homeopatyczna;
  • Ziołolecznictwo – picie naparów z szałwii, krople ziołowe.

Zabiegi medycyny estetycznej:

• Toksyna botulinowa – zabieg polega na wstrzyknięciu niewielkiej dawki botoksu w wybrane obszary, co powoduje przerwanie przewodnictwa nerwowego we włóknach nerwowych odpowiedzialnych za działanie gruczołów potowych. Efekt odnerwienia gruczołów utrzymuje się do 6 miesięcy i na ten czas ustępują niechciane objawy chorobowe hiperhydrozy.
  • Zabiegi laserowe – terapia odbywa się przy użyciu wiązki laserowej, która nieodwracalnie uszkadza gruczoły potowe. Efekt jest trwały i zupełnie bezbolesny. Jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie laserów jest system Sciton Joule, gdzie wykorzystuje się pulsacyjny trym pracy modułu lasera.