Pryszcze na plecach — jak się ich pozbyć?

Opis dla: Pryszcze na plecach — jak się ich pozbyć?

Stany zapalne skóry, takie jak wypryski, pryszcze i trądzik, to dokuczliwy problem dermatologiczny, który wbrew pozorom nie ogranicza się jedynie do okolicy twarzy. Wiele osób zmaga się z kompleksami związanymi z trudnymi do wyleczenia niedoskonałościami pojawiającymi się na ramionach czy plecach. Choć teoretycznie łatwiej je schować, nie sprawi to, że problem zniknie. Co może zatem pomóc w walce z pryszczami na plecach?

Skąd biorą się pryszcze na plecach?

Główną przyczyną tworzenia się zmian trądzikowych na plecach, podobnie jak innych częściach ciała, jest nadmierna produkcja sebum, a więc zaburzona praca gruczołów łojowych i proces złuszczania naskórka. Nadmiar wydzielin i martwe komórki skóry tworzą zatory w ujściach mieszków włosowych, inicjując idealne środowisko do namnażania się bakterii oraz powstania stanu zapalnego. Skóra na plecach jest dość gruba i gęsto pokryta gruczołami łojowymi, przez co jest bardzo podatna na rozwój trądziku.

Co może zaburzać prawidłowe wydzielanie sebum?

• Zmiany hormonalne, zwłaszcza nadmiar androgenów lub progesteronu,
  • dieta prozapalna, podnosząca stężenie insuliny oraz insulinopodobnego czynnika wzrostu, co przekłada się na wyższą syntezę androgenów,
  • przewlekły stres i związany z nim wysoki poziom kortyzolu, który działa podobnie do androgenów,
  • problem nadmiernej potliwości,
  • nieprawidłowa higiena osobista,
  • niektóre leki, zwłaszcza te wpływające na stężenie hormonów,
  • predyspozycje genetyczne.

Trądzik na plecach – sposoby leczenia

Nawracające pryszcze na plecach to trudna do kontrolowania choroba dermatologiczna. Pierwszym krokiem powinna być konsultacja ze specjalistą, który po wykonaniu badań będzie mógł jednoznacznie stwierdzić, czy mamy do czynienia z trądzikiem czy inną chorobą skóry i zaproponuje odpowiednie leczenie.

Aby terapia była skuteczna, poza przepisanymi preparatami i lekami, należy zadbać o kilka aspektów, m.in.:

• dokładne mycie pleców dopasowanymi kosmetykami,
  • noszenie luźnych ubrań z naturalnych i przewiewnych tkanin,
  • regularne zmienianie pościeli,
  • zdrową dietę, bogatą w produkty o działaniu przeciwzapalnym,
  • unikanie dotykania miejsc objętych trądzikiem, a przede wszystkim rozdrapywania czy wyciskania pryszczy,
  • wyrównanie gospodarki hormonalnej.

Domowe sposoby to często zbyt mało, by na dobre wyleczyć trądzik na plecach. Poza leczeniem dermatologicznym warto sięgnąć po uzupełniające zabiegi estetyczne, które znajdują się m.in. w ofercie Bieńkowscy Clinic.

Fototerapia lampą LED

System leczenia fotomodulacją LED to zabieg cieszący się sporą efektywnością w przypadku wspomagania leczenia chorób dermatologicznych, redukcji blizn i stanów zapalnych, a także poprawy ogólnej kondycji skóry czy spowalniania procesów starzenia.

Mechanizm jego działania polega na emitowaniu światła LED o długości oraz kolorze dopasowanym indywidualnie, w zależności od problemów pacjenta. Fala światła, przenika przez skórę, gdzie stymuluje komórki do regeneracji, działa bakteriobójczo i pobudza produkcję włókien kolagenowych.

W przypadku leczenia trądziku najczęściej wykorzystuje się światło niebieskie 470 nm, które działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie oraz redukuje zmiany zapalne, a także światło czerwone 630 nm, pobudzające fibroblasty do intensywniejszej pracy, syntezy kolagenu i elastyny, przyspieszając gojenie się ran i łagodzenie stanów zapalnych.

Laseroterapia frakcyjna

Zabiegi laserowe są chyba najczęściej wybieraną formą wspomagania leczenia zmian trądzikowych. Najnowocześniejsze urządzenia łączą w sobie technologię laserową, mechanizm próżniowy oraz chłodzenie stykowe, umożliwiając leczenie wszystkich odmian trądziku pospolitego.

Podczas laseroterapii emitowana energia dociera do głębszych warstw skóry, gdzie znajdują się zatory łoju i bakterie. Promieniowanie laserowe niszczy drobnoustroje i redukuje stan zapalny skóry. Powoduje także kontrolowane uszkodzenia gruczołów łojowych, regulując ich pracę i produkcję sebum. Podciśnienie wydobywa z ich ujścia nadmiar łoju, a zintegrowany system chłodzący zmniejsza dyskomfort, ból i ewentualne podrażnienia. Działanie lasera może dodatkowo pobudzać procesy odbudowy naskórka i produkcję kolagenu, przyspieszając gojenie się zmian trądzikowych.