Na czym polega laserowe leczenie prostaty?

Opis dla: Na czym polega laserowe leczenie prostaty?

Przerost gruczołu krokowego (prostaty) to męska, bardzo często diagnozowana dolegliwość, która może przysparzać wielu problemów fizycznych i emocjonalnych. Obecnie do leczenia tego typu nieprawidłowości stosuje się technologię laserową – metodę małoinwazyjną, która w wielu przypadkach okazuje się wystarczająca, aby odzyskać komfort życia. Dowiedz się więcej na ten temat i sprawdź, na czym polega laserowe leczenie prostaty!

Czym jest prostata i co odpowiada za jej przerost?

Gruczoł krokowy, inaczej stercze czy też prostata, to element męskiego układu płciowego. Ten narząd odpowiada za produkcję składników nasienia, odpowiedzialnych m.in. za odżywianie plemników. Stercze jest zlokalizowane pod pęcherzem moczowym. Można wyczuć je w trakcie badania per rectum, ponieważ jego tylna część sąsiaduje z odbytem. Prawidłowo prostata ma kształt i wielkość orzecha włoskiego.

Wraz z wiekiem wzrasta ryzyko łagodnego przerostu prostaty. Prawdopodobnie przyczyną tego są zmiany hormonalne, głównie spadek stężenia testosteronu u starszych Panów, ale przypuszcza się również związek z genami i czynnikami środowiskowymi, np. niezdrową dietą. Najistotniejsze znaczenie mają jednak postępujące procesy starzenia się organizmu.

Czym objawia się łagodny przerost prostaty?

Niewielkie powiększenie gruczołu nie jest jeszcze patologią. O łagodnym przeroście prostaty mówimy wówczas, gdy towarzyszą temu objawy. Ponieważ przez ten gruczoł biegnie cewka moczowa, tym samym schorzenie oddziałuje na układ moczowy, dając dokuczliwe symptomy, takie jak np.:

• częstomocz,
  • długie oddawanie moczu,
  • niskie ciśnienie strumienia,
  • problem z rozpoczęciem oddawania moczu,
  • uczucie ucisku na pęcherz,
  • mimowolne mikcje,
  • skłonność do infekcji dróg moczowych,
  • niekiedy obecność krwi w moczu.

W większości przypadków przerost prostaty jest spowodowany namnożeniem się prawidłowych komórek gruczołu. Jednak wszelkie objawy sugerujące to schorzenie nie powinny być bagatelizowane i bezwzględnie wymagają wizyty u lekarza. Niekiedy mogą świadczyć o zmianie nowotworowej.

Na czym polega bezinwazyjne leczenie prostaty?

Nie ulega wątpliwości, że objawy przerostu prostaty bywają wyjątkowo uciążliwe, nawet jeśli nie są bardzo nasilone. Mogą być źródłem kompleksów, zwłaszcza jeśli pojawia się nietrzymanie moczu, a także bólu i dyskomfortu związanego z utrudnionym opróżnianiem pęcherza.

Przy bardzo słabych objawach niekiedy wystarczające jest bezinwazyjne leczenie prostaty. Obejmuje zmianę złych nawyków, a także przyjmowanie środków farmakologicznych, rozluźniających mięśnie pęcherza. Rozwiązaniem jest również małoinwazyjne leczenie prostaty. W Bieńkowscy Clinic w Bydgoszczy i Częstochowie stosujemy do tego celu nowoczesną technologię laserową.

Zastosowanie lasera na prostatę – zasada działania

W odróżnieniu od operacji, w trakcie laserowego leczenia łagodnego przerostu prostaty wystarczające jest wprowadzenie do stercza bardzo cienkiego włókna światłowodu. Emituje ono wiązkę świetlną rozgrzewającą tkanki, w wyniku czego dochodzi do termoablacji przerośniętych fragmentów – prostata ulega obkurczeniu, nie ma potrzeby wycinania jej części, a tym samym zostają zachowane jej funkcje.

Energia lasera skupia się na wybranym obszarze, nie naruszając okolicznych tkanek. Jest to więc zabieg o wysokim stopniu bezpieczeństwa, którego przebieg dodatkowo kontroluje się za pomocą USG. Celem tej metody jest przywrócenie prawidłowych funkcji seksualnych i fizykalnych układu moczowo-płciowego. Cała procedura najczęściej trwa kilkanaście minut. Po zabiegu nie pozostają blizny, a efekty pojawiają się już po kilku dniach. Zabieg nie jest też bolesny.

O szczegóły dotyczące najnowszych metod leczenia łagodnego przerostu prostaty możesz zapytać w Bieńkowscy Clinic w Bydgoszczy lub Częstochowie. Lekarz podczas konsultacji zapozna się z Twoim problemem i wyjaśni, czy zabieg będzie dla Ciebie odpowiednim rozwiązaniem.