Komórki macierzyste i ich rola w leczeniu schorzeń stawów. Medyczne przełomy

Opis dla: Komórki macierzyste i ich rola w leczeniu schorzeń stawów. Medyczne…

Już od kilku lat komórki macierzyste wykorzystywane są w leczeniu schorzeń układu ruchu, głównie w reumatologii i ortopedii. Ich moc polega na tym, że mogą się przekształcać (różnicować) w dowolne komórki (tkanki mięśniowej, chrzęstnej, łącznej). Także w naszej klinice stosujemy najnowsze osiągnięcia medycyny, sięgając po to, co przynosi najlepsze rezultaty i jest skuteczne. Wykonujemy przeszczepy autologiczne komórek macierzystych, co oznacza, że materiał biologiczny pobieramy od pacjenta. Taka metoda pozwala ograniczyć ryzyko do minimum, ponieważ wyklucza możliwość odrzucenia lub wystąpienia reakcji alergicznej. Wszczepienie komórek w uszkodzone miejsce w stawie rozpoczyna proces regeneracji i odnowy zmienionego chorobowo obszaru. Terapia komórkami macierzystymi traktowana jest jako przyszłość medycyny i wciąż stanowi obiekt intensywnych badań naukowych.

Kiedy zastosowanie komórek macierzystych ma sens?

W naszej klinice oferujemy pacjentom leczenie komórkami macierzystymi. Terapię taką stosujemy w ortopedii, a więc przy schorzeniach układu ruchu, takich jak: choroby stawów biodrowych czy kolanowych, uszkodzenia mięśni, więzadeł i ścięgien, zaburzenia wzrostu kości. To tylko niektóre z sytuacji, gdy proponujemy zastosowanie leczenia komórkami macierzystymi. Leczenie schorzeń stawów komórkami macierzystymi ma sens wtedy, gdy stawy nie są całkowicie zniszczone. W przypadku ich bardzo poważnego i rozległego uszkodzenia, skuteczne okazuje się jedynie wstawienie endoprotezy. Jeśli jednak mamy do czynienia z zaburzeniem równowagi między dwoma procesami: naprawy i degeneracji, wykorzystanie komórek macierzystych może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim poprawia się ruchomość stawu, proces jego niszczenia zostaje zahamowany i spowolniony, a ból ustępuje, co ma niezmiernie ważne znaczenie dla cierpiącego pacjenta.

Zalety zastosowania komórek macierzystych w ortopedii

Komórki macierzyste nazywane są niezwykłymi, cudownymi komórkami. Nie ma w tym zresztą nic dziwnego, bo tylko one mogą przekształcić się w dowolne komórki i zastąpić te już zużyte. To komórki „inteligentne”, które działają jak radar, docierają dokładnie tam, gdzie istnieje problem i rozpoczynają procesy regeneracyjne. To jednak nie wszystkie zalety użycia niezwykłych komórek. Biorąc pod uwagę, że są one pozyskiwane od samego pacjenta, są łatwo dostępne i nie stanowią dla niego zagrożenia. Oznacza to, że pacjent nie musi obawiać się odrzucenia przeszczepionych komórek ani wystąpienia jakichkolwiek reakcji niepożądanych. Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym i należy do mało inwazyjnych metod. Cała procedura jest dobrze tolerowana przez pacjentów.

Jak wygląda zabieg z użyciem komórek macierzystych?

Terapia komórkami macierzystymi rozpoczyna się od ich pozyskania. Istnieją trzy drogi uzyskania komórek macierzystych: szpik, krew obwodowa oraz tkanka tłuszczowa. Szacuje się, że to właśnie tkanka tłuszczowa jest ich najbogatszym źródłem, a podczas zabiegu można pobrać nawet do 60 mln komórek macierzystych, z których aż 90% ma możliwość różnicowania się w inne tkanki niż krew. W naszej klinice w terapii bolących stawów wykorzystujemy komórki macierzyste pozyskane z tkanki tłuszczowej powłok brzusznych pacjenta. Pobrane komórki muszą zostać odpowiednio spreparowane, a następnie podane w chore miejsce. W wielu przypadkach podanie następuje bezpośrednio w problematyczny staw (w okolice uszkodzonych struktur). Należy jednak podkreślić, że rezultaty terapii w każdym przypadku mogą być inne. Zależą one między innymi od wieku, jakości tkanki tłuszczowej, występujących schorzeń, a nawet przyjmowanych leków.

Jeśli cierpisz z powodu bólu stawów, chorób narządu ruchu, skontaktuj się z naszymi lekarzami i znajdź najlepszy sposób na ból. Sprawdź, czy terapia komórkami macierzystymi jest dla Ciebie! Wejdź na stronę i poznaj nasz zespół https://bienkowscyclinic.pl/kontakt/klinika-w-bydgoszczy/.