Łysienie

ŁYSIENIE (łac. Alopecia) – to objaw chorobowy, polegający na stopniowej utracie owłosienia, najczęściej dotyczący skóry głowy. Łysienie to problem, który dotyczy już ok. 50% męskiej populacji po 50. roku życia oraz ponad 40% kobiet po 70. roku życia. Pierwsze objawy pojawiają się zazwyczaj w wieku średnim (ok. 40. roku życia) – pacjenci zauważają wówczas utratę włosów podczas czesania oraz zmniejszoną ilość włosów w linii środkowej głowy lub w obrębie zakoli.
Polska jest na 8. miejscu na świecie wśród krajów z największą liczbą mieszkańców skarżących się na ten problem.

Rodzaje łysienia

• łysienie anagenowe – wynikające z przerwania fazy wzrastania włosa, najczęściej w przebiegu farmakoterapii (np. chemioterapeutyki)
  • łysienie plackowate  – charakteryzujące się występowaniem obszarów łysienia w obrębie niezmienionej zapalnie skóry głowy, o nieznanej etiologii
  • łysienie bliznowaciejące
  • łysienie androgenowe – najczęstszy typ łysienia, stanowiący ponad 90% wszystkich przypadków, w którym pod wpływem enzymu 5-alfa-reduktazy testosteron metabolizowany jest do dihydrotestosteronu, który powoduje stopniowy zanik (karłowacenie) mieszków włosowych. Produkowane włosy stają się coraz cieńsze, krótsze, wykazują też większą tendencję do wypadania.

Leczenie wypadania włosów poprzedzone musi być diagnostyką, w której szczególnie ważne jest dokładne zebranie wywiadu co do początków choroby, chorób towarzyszących oraz oznak łysienia wśród rodziny. Diagnostyka może być poszerzona o badanie trichoskopowe skóry głowy.