Zastrzyk komórek macierzystych w kolano – sposób na zapalenie stawów

Opis dla: Zastrzyk komórek macierzystych w kolano – sposób na zapalenie…

Choroba zwyrodnieniowa stawów rozwija się w wyniku degeneracji chrząstki stawowej. Najważniejszym celem leczenia jest ograniczenie tempa rozwoju zmian zwyrodnieniowych. Zastrzyk komórek macierzystych w kolano powoduje odbudowę ubytków w chrząstce stawowej, poprawę ruchomości kończyn i pokonanie bólu. Terapie autogenne są skutecznie i bezpieczne, dlatego warto z nich skorzystać.

Najważniejsze to spowolnić rozwój choroby

Zwyrodnienie stawów kolanowych (gonartroza) to choroba, której nie da się zatrzymać. Może zacząć się już po 40-stce. Pierwsze objawy to poranne uczucie sztywności i ból pojawiający się po dłuższym spacerze. Z biegiem czasu problem narasta. Uszkodzenie chrząstki stawowej kolana ogranicza wywołuje coraz bardziej dotkliwe dolegliwości, ogranicza ruchomość kończyn, po prostu pogarsza jakość życia.

Proces degeneracji jest nieuchronny, ponieważ chrząstka z biegiem lat coraz bardziej się zużywa. Jeśli dodatkowo jest obciążona, przez nadwagę, otyłość, niską aktywność fizyczną lub niekorzystny styl życia, zwyrodnienie stawów zostaje nasilone. Powstają coraz rozleglejsze ubytki, a wraz z nimi coraz częstszy i silniejszy ból kolana oraz inne dolegliwości. Dlatego tak ważne jest, aby w porę podjąć leczenie.

Głównym celem leczenia jest spowolnienie tempa rozwoju zmian zwyrodnieniowych oraz wyciszenie uciążliwych objawów. Taki podwójny efekt terapeutyczny udaje się osiągnąć dzięki terapii autogennej. Zastrzyk komórek macierzystych w kolano działa nie tylko objawowo, lecz w pewnym stopniu także przyczynowo – wypełnia ubytki tkanki chrzęstnej i ogranicza rozwój zwyrodnienia. Chociaż nie hamuje procesu niszczenia chrząstki stawowej, wyraźnie go spowalnia, skutecznie zapobiegając niesprawności.

Leczenie komórkami macierzystymi kolana

Medycyna regeneracyjna, bazująca na leczeniu komórkami macierzystymi, prężnie się rozwija, przynosząc coraz nowsze rozwiązania terapeutyczne. Wiele z nich już dziś świetnie sprawdza się w ortopedii. Leczenie komórkami macierzystymi zwyrodnienia stawów jest metodą mało inwazyjną i bardzo korzystną.

Zalety leczenia komórkami macierzystymi

• Prosty zabieg wykonywany w ramach chirurgii jednego dnia.
  • Niskie ryzyko powikłań i wysokie bezpieczeństwo zabiegu.
  • Wysoka dostępność zabiegu i mała liczba przeciwwskazań
  • Skuteczna terapia, zwalczająca objawy i do pewnego stopnia przyczynę choroby.

Mezenchymalne komórki macierzyste (MSC – mesenchymal stem cell) mają zdolność do różnicowania się w dojrzałe komórki innego typu, w tym komórki tkanki chrzęstnej. Dzięki temu pozwalają odbudować ubytki i ograniczyć rozwój zmian zwyrodnieniowych. Ponadto aktywizują procesy naprawcze, czego skutkiem jest regeneracja tkanek. To sprawia, że zastrzyk komórek macierzystych w kolano oddziałuje w pewnej mierze na przyczynę choroby, co dotychczas nie było możliwe w takim stopniu.

Zapalenie stawów uznaje się za chorobę nieuleczalną, a jedynym sposobem leczenia jest działanie zachowawcze oparte na farmakoterapii, fizjoterapii, a w ostateczności operacji chirurgicznej, polegającej na wstawieniu endoprotezy stawu kolanowego. Leczenie komórkami macierzystymi jest nową innowacyjną metodą, która daje szanse by to zmienić i wyznacza przyszłość współczesnej ortopedii.

Zastrzyk komórek macierzystych w kolano

Z leczenia kolana komórkami macierzystymi może skorzystać szeroka grupa pacjentów. Do zabiegu stosuje się komórki pozyskane z tkanki tłuszczowej. Materiał pobiera się z brzucha lub ud metodą mało inwazyjnej liposukcji. Ponieważ jest on pochodzenia autogennego (własnego), odznacza się wysokim profilem bezpieczeństwa.

Przeszczep komórek macierzystych dobrze się przyjmuje. Nie wywołuje alergii, jak to może mieć miejsce w przypadku leczenia stawów kolanowych kwasem hialuronowym. Sam zabieg jest dobrze tolerowany przez pacjentów, tym bardziej że nie wymaga długotrwałej rekonwalescencji ani wyłączenia z życia zawodowego.

Liczne badania naukowe potwierdzają, że leczenie komórkami macierzystymi zapalenia stawów kolanowych redukuje ból i poprawia zakres ruchomości kończyn. To przekłada się na wyższą jakość codziennego życia, które przestaje być obarczone dyskomfortem fizycznym i obawą przed rozwojem choroby.

Trzeba przy tym zauważyć, że efekty leczenia komórkami macierzystymi zależą od indywidualnych czynników – charakteru i rozległości zmian zwyrodnieniowych, a także jakości tkanki tłuszczowej i innych osobistych uwarunkowań. Dlatego czasem wskazane jest połączenie komórek macierzystych z osoczem bogatopłytkowym, co potęguje efekty zabiegu. W każdym razie terapie autogenne odznaczają się dużą skutecznością i stanowią jeden z najlepszych sposobów leczenia zmian zwyrodnieniowych stawów, zwłaszcza kolanowych.

Osoby zainteresowane leczeniem kolana komórkami macierzystymi, zapraszamy na konsultacje w Bieńkowscy Clinic w Bydgoszczy lub Częstochowie: https://bienkowscyclinic.pl/klinika/nasze-kliniki/

Przeczytaj również