Wrastające paznokcie

WRASTAJĄCE PAZNOKCIE

Jak sama nazwa wskazuje jest to wrastanie płytki paznokcia w skórę go otaczającą, czyli tzw. boczny wał paznokcia. Problem objawia się dość uciążliwym bólem, szczególnie nasilonym podczas chodzenia. Wrastanie może obejmować tylko jedną lub obie strony paznokcia i najczęściej dotyczy ono palucha stopy/stóp.

PRZYCZYNY

• nieprawidłowo dobrane obuwie tj. zbyt ciasne obuwie, szczególnie z wąskimi noskami, buty na wysokim obcasie
  • nieprawidłowo obcinane paznokcie
  • mechaniczne uszkodzenie wału paznokcia, spowodowane np. nieprawidłowym wycinaniem skórek
  • nieprawidłowy chód
  • pośrednio również nadwaga

LECZENIE

Tak jak w większości przypadków najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście profilaktyka. Odpowiednio dobrane obuwie, prawidłowy sposób obcinania paznokci i ochrona wrażliwej skóry je otaczającej, a w przypadku wad anatomicznych stóp wizyta u ortopedy oraz nauka prawidłowego chodzenia.

Co jednak możemy zrobić kiedy problem z wrastającym paznokciem już się pojawił?

Kiedy tylko zauważymy pierwsze objawy w postaci bólu przy ucisku, zgrubienia wału paznokciowego, czy zaczerwienienia należy zrobić wszystko aby nie dopuścić do dalszego wrastania płytki paznokcia w skórę, co z kolei grozi nasileniem się stanu zapalnego oraz nadkażeniem.  Kluczowe znaczenie ma tu odpowiednia pielęgnacja, jaką jest przede wszytkim prawidłowe obcinanie paznokci oraz ochrona przed urazami i zabrudzeniem podrażnionej skóry . Warto zdać się w tym wypadku na pomoc podologa, który „wyprowadzi“ nieprawidłowo rosnący paznokieć i nauczy nas prawidłowej pielęgnacji naszych stóp.

Przy zaawansowanych zmianach, gdzie do czynienia mamy z permenentnym bólem, nasilonym stanem zapalnym, czy nawet nadkażeniem wału paznokcia warto rozważyć terapię z użyciem zaawansowanego sprzętu jakim jest laser lub skalpel w rękach doświadczonego chirurga.