Migrena

CO TO JEST MIGRENA

Migrena to uciążliwa dolegliwość objawiająca się intensywnym, zazwyczaj jednostronnym i pulsującym bólem głowy. Osoby cierpiące z powodu migreny często skarżą się również na towarzyszące objawom bólowym nudności, wymioty, nadmierną wrażliwość na światło, hałas i zapachy.

U co 4 osoby cierpiącej na tą przykrą dolegliwość pojawia się również tak zwana aura, czyli zespół objawów zapowiadający właściwy atak migreny. Objaw ten przyjmuje różne formy, począwszy od zaburzeń wzroku, na chwilowym utracie czucia, słuchu  i równowagi skończywszy.

Migrena wraz ze wszystkimi towarzyszącymi jej dolegliwościami ze względu na swój uciążliwy charakter uznana została za schorzenie, które w znaczny sposób utrudnia prawidłowe funkcjonowanie społeczne aż 20 % populacji i dotyczy zwłaszcza osób płci żeńskiej.

PRZYCZYNY

Za pojawienie się objawów migreny w głównej mierze odpowiedzialne są nasze geny. Osoby predysponowane do występowania tej dolegliwości mogą poprawić swój komfort życia poprzez eliminację czynników wywołujących i potęgujących jej ataki, a są to:

• stres
  • brak snu
  • niewłaściwa dieta
  • odwodnienie organizmu
  • narażenie na drażniące zapachy
  • intensywne światło

Atak migreny jest też często zależny od cyklu miesiączkowego i występuje podczas owulacji czy miesiączki.

JAK ZDIAGNOZOWAĆ MIGRENĘ

Diagnoza opiera się na wywiadzie klinicznym oraz badaniu fizykalnym pacjenta. W celu wykluczenia występowanie poważniejszych schorzeń wykonuje się również podstawowe badania laboratoryjne, badanie dna oka oraz EEG. Jeśli, któreś z nich wzbudzi wątpliwości neurologa, pacjent może zostać skierowany na dodatkowe badanie tomografem komputerowym lub rezonasem magnetycznym.

RODZAJE MIGRENY

Wg kryteriów diagnostycznych International Headache Society wyróżniamy:

• migrenę bez aury
  • migrenę z aurą tzw. migrenę klasyczną
  • migrenę okoporaźną
  • migrenę siatkówkową tzw. migrena oczna
  • dziecięce zespoły okresowe
  • migrenę powikłaną
  • zaburzenia migrenowe niespełniające wszystkich kryteriów

Szacuje się, że najczęściej występującą jest migrena bez aury, która dotyka aż 75% osób cierpiących z powodu migreny.

LECZENIE

Sposobów na łagodzenie uporczywych objawów mireny jest wiele. Począwszy od naturalnych, na farmakoterapii skończywszy. To który z nich zastosujemy zależy od stopnia nasilenia oraz rodzaju migreny, z którym mamy doczynienia. Kluczowym jest unikanie zachowań i czynników, które wywołują i potegują jej uciążliwe objawy.

W oparciu o nowoczesną medycynę w Bieńkowscy Clinic® wykorzystujemy mechanizm działania toksyny botulinowej.  Leczenie z użyciem botuliny uznane zostało bowiem za najskuteczniejszą z dostępnych obecnie terapii migreny przewlekłej. Zastosowanie tej metody pozwala na znaczne ograniczenie, a nawet całkowite wyłączenie objawów bólowych na okres około 12 tygodni.

Botulinę podaje się precyzyjnie, tak aby znieść ucisk mięśni na nerwy odpowiedzialne za występowanie napadów bólowych. Zabieg wkonywany jest przez wykwalifikowanego i doświadczonego lekarza, który doskonale zna anatomię i potrafi zaimplantować preparat w możliwie najskuteczniejszy, a zarazem najbezpieczniejszy sposób. Leczenie nie wymaga znieczulenia, ani okresu rekonwalescencji.