Bruksizm

CO TO JEST BRUKSIZM

Bruksizm z greckiego „zgrzytanie zębami”. Schorzenie wynikające z nadmiernej i nieświadomej aktywności mięśni żwaczy, objawiające się patologicznym zaciskaniem zębów oraz zgrzytaniem nimi podczas snu. To zaburzenie ruchowe jest stosunkowo rzadkim schorzeniem, a pacjenci często nie są go w pełni świadomi. Ta szkodliwa reakcja ruchowa żuchwy pojawia się głównie w nocy i dotyczy zarówno osób dorosłych, jak i dzieci.
Bruksizm jest zaburzeniem, które ma destrukcyjny wpływ na cały układ stomatologiczny. Konsekwencją występowanie tego schorzenia jest uszkodzenie zębów, wynikające z ich nadmiernego nacisku. Szkliwo ulega ścieraniu, pęka, a zęby mogą ulec rozchwianiu. Postęp choroby często wiąże się również z powstaniem stanów zapalnych w obrębie dziąseł. W kolejnym etapie zmiany zapalne rozwijają się także w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych, co skutkuje ich zwyrodnieniem i trwałym uszkodzeniem. Ogranicza się ruchomość stawowa oraz wzrasta napięcie mięśniowe w obrębie mięśni żwaczy. Pojawia się bolesności oraz przewlekłe bóle głowy, szumy uszne, napięcie karku, nierzadko również ból pleców. W związku z przerostem mięśni zmienia się owal twarzy. Żuchwa przybiera masywny wygląd, dół twarzy staje się „kwadratowy”.

RODZAJE BRUKSIZMU

• dzienny – inaczej centryczny, charakteryzujący się silnym zaciskaniem szczęki
  • nocny – inaczej ekscentryczny – charakteryzuje się mimowolnym zaciskaniem i zgrzytaniem zębami podczas snu

Inny podział wyróżnia bruksizm:

• pierwotny – idiopatyczny
  • wtórny – jatrogenny, który może pojawić sie w wyniku przebytej farmakoterapii związanej z zaburzeniami snu oraz schorzeniami psychicznymi i neurologicznymi

PRZYCZYNY BRUKSIZMU

Nie poznano dotąd dokładnie przyczyny występowania tego schorzenia. Dowiedziono jednak, że głównym czynnikiem zwiększającym ryzyko wystąpienia bruksizmu jest narażenie na stres.
Bruksizm współistnieje często również z innymi zaburzeniami snu, np. bezdechem czy lunatykowaniem. Z czynników często towarzyszących jego wystąpieniu wymienia się także wady zgryzu oraz niektóre choroby pasożytnicze, takie jak owsica.

LECZENIE BRUKSIZMU

Nie ma niestety jednej skutecznej metody leczenia.Terapia powinno odbywać się jednocześnie na różnych płaszczyznach.
Niezbędna będzie konsultacja stomatologiczna i odpowiednio dobrane leczenie. Jeśli bruksizm związany jest z problemami emocjonalnymi i narażeniem na przewlekły stres, konieczne będzie podjęcie terapii i w tym zakresie.
Doskonałe efekty daje leczenie opierające się na zdobyczach nowoczesnej medycyny tj. implantacja toksyny botulinowej.

JAK LECZYMY BRUKSIZM W BIEŃKOWSCY CLINIC®

Wykorzystując wiedzę dotyczącą mechanizmu działania toksyny botulinowej stosujemy ją aby zablokować przekaźnictwo nerwowo-mięśniowe, powodując zmniejszenie napięcia mięśni żwaczy, osłabienie ich siły, a co za tym idzie redukcję patologicznego nacisku i możliwości „zgrzytania zębami”.
W Bieńkowscy Clinic® zabieg wykonywany jest zawsze przez wykwalifikowanego lekarza, tak aby wyeliminować ryzyko powikłań wynikających z nieprawidłowego podania botuliny. Nieumiejętne wykonanie zabiegu może wiązać się bowiem z przejściową niestabilnością zgryzu, nasileniem dolegliwości, czy zniekształceniem twarzy.
Zabieg z pomocą neurotoksyny jest szybki i praktycznie bezbolesny, a po jego wykonaniu można powrócić do normalnej aktywności.
Finalny efekt działania toksyny botulinowej widoczny jest po ok 2 tygodniach od implantacji, a rezultaty utrzymują się nawet do 6 miesięcy. Po tym czasie zabieg powinno się powtórzyć.

POLECANE ZABIEGI W KLINICE